"Hjälp, det väller in förfrågningar från hela världen"
Grattis, Din produkt har blivit viral ! Tack vare din effektiva marknadsföring får in massor av förfrågningar från alla möjliga och omöjliga håll. Då uppstår frågorna:
Vad är det för personer och för aktörer som döljer sig bakom förfrågningarna? Är det kunder, återförsäljare, konsulter, journalister, bloggare, onlinesäljare, inköpare, användare? Eller kanske konkurrenter som fiskar efter information? Eller folk som erbjuder sina tjänster eller söker anställning?
Hur ska vi svara dem alla?
Hur ska vi få reda på vem som är vad, "fågel eller fisk"?
och:
Om de vill ha priser, vilka priser ska vi skicka till dem?
Om de vill bli agenter eller återförsäljare och vill ha ensamrätt, vad ska vi göra med dem?
Om de vill ha varuprov, vad ska vi erbjuda?
osv.
Här måste man sålla agnarna från vetet, men hur gör man det utan att vara oartig? Mitt koncept är att ställa artiga frågor som lockar fram rätt svar och som ger besked på vad som ligger bakom. Samtidigt som man ger seriöst intresserade kunder och återförsäljare en chans att komma igång med att köpa respektive sälja så sorterar man bort alla ytliga kontakter.
PS. Den här tjänsten har jag aldrig gjort externt, men jag har själv varit med om den när en produkt blev "viral" på nittiotalet i el- och telebranschen. Då hade vi "problemet" med massor av förfrågningar från mässor och vi lyckades omvandla dessa till stabila affärsrelationer med de som var seriösa. Och så lyckades vi få oseriösa kontakter att tystna genom att ställa rätt frågor till dem.