Tre faser i de små företagens internationalisering
Ovanstående bild är ett försök till sammanfattning av ett antal påståenden:
Det går numera snabbt att bli global, en smart app kan komma ut på några veckor (dagar, timmar??) - men i min värld är det ändå oftast fråga om fysiska produkter som ska utvecklas, anpassas, tillverkas, distribueras, förklaras, presenteras och säljas ... och det tar tid. Min tes är att det tar 3-5 år ( OBS - från att produkten kommer ut på svenska marknaden !) att arbeta fram en stabil global affärsmodell och ytterligare 3-5 år för att nå en position ¨på världsmarknaden. Naturligtvis är "3-5 år" en schablon, men jag vill ändå insistera på att det måste gå snabbt, i alla fall om den produkt man säljer är unik i något avseende - har man en unik produkt som får genomslag så blir det ett efterfrågesug på marknaden som kommer fyllas, av ditt företag eller av dina konkurrenter.
Fas 1
Man utsätter sig för det okända när man ger sig ut på världsmarknaden. Hur planerar man för det? . Man måste ha planer men lika viktigt är att vara beredd på anpassningar när man stöter på hinder. ("Everyone has a plan until they get punched", Mike Tyson). Innan man ger sig ut på systematisk internationell marknadsföring måste man ha gått igenom faserna med framgångar och vedermödor med krävande kunder , återförsäljare , myndigheter ... för att inte tala om hyperaktiva konkurrenter. I den kreativa kaosfasen måste man prioritera efter händelser, och efter hand växer den rätta affärsmodellen fram.
Fas 2
När man är säker på sin affärsmodell är det viktiga att multiplicera den, att systematiskt bygga upp säljkanaler för de befintliga produkterna. Naturligtvis är produktutveckling alltid viktigt men risken finns att teknikorienterade företag blir uppslukade av alltför mycket smickrande och lockande förfrågningar, även krav på udda anpassningar. Marknadsutvecklingen har prioritet - sälj mer av det vi har!
Citat från ett företag i Gnosjöregionen:
Förr gjorde vi nya produkter till befintliga kunder.
Nu säljer vi befintliga produkter till nya kunder.
Fas 3
När man har byggt upp sina säljkanaler börjar det bli dags att mata in nya produkter i dem. Samtidigt som man finslipar alla länkar i värdekedjan, rationaliserar och blir alltmer professionell. (Tyvärr har jag inte så mycket att säga om fas 3, har egentligen aldrig jobbat i det skedet, kreativt kaos och uppbyggnad är mitt gebit...)