Den stora chocken och orsaken till att kunderna inte betalade

Exportkonsult

Claes Rosenberg

cr@claesrosenberg.se

0708 371 370


Mellins gata 7

216 44 Limhamn

Den stora chocken - orsaken till att kunderna inte betalade


Allt verkade så bra. Tillverkaren hade börjat få beställningar från en kund i Frankrike. Samarbetet med agenten var igång. Det var i början på åttiotalet och vi på LWAB hade lyckats med vårt uppdrag att hitta en partner och att få igång försäljningen. Nu kunde vi dra oss tillbaka. Trodde vi. Några månader senare ringde tillverkaren:


"Hördu Rosenberg, kan du ringa och kolla varför kunden inte betalar?". 


När jag började nysta i varför kunden inte betalade öppnade sig en helt ny värld för mig - mitt yrke var ju att marknadsföra, presentera och sälja, det tyckte jag var svårt. Att sedan skicka varor och sedan få betalt, det hade jag alltid trott var enkelt. Men jag hade fel, det var inte enkelt.


Det blev en lista med strul , strul och strul. Om svaga förpackningar och skadat gods, abnormt många omlastningar, tullen som vägrade släppa igenom på grund av saknade dokument,speditören som konstrade angående sina utlägg för moms, banken som låg länge på pengarna, kunden som inte hade fått importtillståndsdokumentet, kunden som väntade på växlar som inte kom, kunden som betalade den 10 e varje  månad efter två månaders kredit med fri leveransmånad räknad från den 25 månaden innan osv osv.


Men allt detta löste sig! Tillverkaren satte sig in i problematiken, intervjuade speditörer , bankpersonal och besökte kundens ekonomiavdelning; skapade nya rutiner, utbildade sin personal och ... gjorde förpackningarna starkare. Efter några månader flöt allt friktionsfritt och betalningarna fungerade perfekt.


Detta var alltså innan EU avskaffade 90% av alla strulkällor, numera är det betydligt enklare att få betalt. Men den fysiska hanteringen är fortfarande kritisk och allt mer export går till länder utanför EU. Då gäller det att behärska alla etapper i flödet- "the devil is in the detail...


Kolla gärna checklistan om 52 punkter i exportflödet, den är inspirerad av denna första chock.



PS. Att alla leveranser dessutom under en period konsekvent var försenade tre dagar berodde på att den franske chauffören som lastade på fredagar hade fått en flickvän i Småland och gav sig iväg först på måndag morgon. Sådant får man bara reda på om man inte accepterar svepande svar från speditören utan insisterar på förklaringar....