OEM-produkten som blev en Europasuccé

Exportkonsult

Claes Rosenberg

cr@claesrosenberg.se

0708 371 370


Mellins gata 7

216 44 Limhamn

Case  - OEM-produkten som blev en Europasuccé


Samma tillverkare som tillverkade möbelbeslaget som floppade i Tyskland, hade en annan produkt man ville testa istället – en komponent för luftfilter. Jag gjorde samma sak där och kontaktade alla aktuella filtertillverkare i Tyskland. Och det blev omedelbart beställning! Det var rätt produkt i rätt tid för flera tyska industrier som nu kunde börja tillverka filter på ett smartare sätt. Efter att ha besökt alla potentiella kunder i Europa under en två års period hade företaget en statistik: Ungefär vart fjärde besök ledde till beställningar och kontinuerligt flöde.


I det fallet kan produkten beskrivas som en OEM-produkt, dvs att det är en färdig och standardiserad produkt som hålls på lager och säljs enligt prislista men som byggs in i andra produkter. ( Alltså inte Lego som innebär att man tillverkar unika produkter enligt en viss kunds önskemål).  OEM-försäljning är mycket effektiv – till ganska låga säljkostnader kan man snabbt inventera och bearbeta alla potentiella kunder i Europa. 


OBS: OEM betyder Original Equipment Manufacturer och betyder lite olika i olika branscher, ibland blandar man ihop det med Private Label eller Private Brand. Men min värld betyder OEM att man har en egen produkt som byggs in i annan produkt. Ett bra exempel är INTEL inside, som är en färdig OEM produkt från företaget med samma namn, integrerad i en dator. Eller Bosch startmotorer som finns i många olika bilfabrikat.