Case – En exklusiv agent skapar stor försäljning i Frankrike
En möbeltillverkare i Småland ville testa den franska marknaden. Resultatet blev samarbete med en synnerligen effektiv agent och ett flöde som fortfarande fungerar väl, mer än 30 år efter start, med volymer som beroende på trender varierat mellan 50 och 100 miljoner kronor årligen. Observera: detta är alltså en agent som agerar på provision – faktureringen går direkt till hundratals kunder i Frankrike och den effektiva hanteringen av en stor mängd små order är en av förklaringarna till framgången.
Just denna framgång var resultat av ett projekt som finansierades via samhället, ett bidrag på 25 000 kronor i det fallet medverkade till att företaget var med i ett större projekt för att introducera svenska möbeltillverkare på franska marknaden.
Kommentar: Checklistan om "52 kritiska moment i exportflödet" fick sin början under den här exportsatsningen. För att öka flytet och minska kostnaderna i exportflödet var företaget tvunget att analysera varje moment - och man lyckades!