Vad kostar det

Exportkonsult

Claes Rosenberg

cr@claesrosenberg.se

0708 371 370


Mellins gata 7

216 44 Limhamn

Vad kostar det?


Jag har två svar på den frågan:


1) Det beror på


2) 20 - 25 000 kr plus porto


Det beror på – ja, det är ju det självklara svaret. Allt beror ju på vad du vill ha gjort, hur svårt det är och hur mycket tid det tar. Men efter ett bra telefonsamtal eller ett förutsättningslöst möte ger jag förslag på en aktivitets- och tidsplan och på motsvarande kostnader. 


20-25 000 kr plus porto, vad är det som kostar det? Jo, det är svaret på det som ofta är den kritiska frågan, nämligen: Vilka aktörer är just nu intresserade av mina produkter? Vilka är det som är intresserade av att använda? Vilka är intresserade av att sälja? Vilka är intresserade av att föreskriva? Vilka vill gå vidare? 


Annorlunda uttryckt, det jag oftast gör är att få fram intresserade kunder och/eller återförsäljare som mina uppdragsgivare sedan följer upp. Så många som möjligt, ju fler intresserade det finns desto större chans att någon eller några kommer igång. (Helst minst tre affärskontakter som kommer igång...det brukar vara så att om man har tre kontakter som vill sätta igång så blir en av dem ett fiasko, en blir lite halvbra och en blir en stor framgång. Det knepiga är att man aldrig på förhand vet vem som är vad...så det får ge sig) 


Mitt regelrätta arbete är att få fram rätta målgrupper, rätt potentiella kunder eller återförsäljare och sedan kontakta dem på rätt sätt, för att intressera dem för din produkt och/eller för ditt företag som framtida leverantör. I första skedet handlar det alltså om att hitta så många intresserade som möjligt. Det jobbet kan jag överblicka och det ger jag fast offert på.  


Alla intressenter jag får fram får all information som du tycker är nödvändig för att de ska bestämma sig. Det kan vara så enkelt som att de får en länk till din hemsida, men oftast krävs det mer typ att de får (eller beställer ) ett varuprov och att de får en prislista. Alternativt, om det är komplexa produkter, leder den "intressent-lista" du får av mig till att du besöker företagen ifråga, att du inbjuder dem till en mässa där du ställer ut, eller något annat upplägg.


Ibland medverkar jag till att affärerna kommer igång, som en inhyrd exportsäljare/assistent vilket jag offererar på timbasis. Om det är en bransch jag känner till väl, kan jag agera på resultatarvode - en bedömning från fall till fall. 


Exempel:


Antag att du har en produkt inom den snäva branschen X, som består av en handfull specialiserade företag i varje land, i Sverige kanske 10 stycken. I så fall finns det i Europa kanske 250 sådana företag. Jag letar reda på dem, kontaktar dem och ”säljer in” din produkt så effektivt som möjligt. ( Lite som när en mäklare "stajlar och säljer in" din bostad istället för att du gör det själv). Om din produkt är intressant så brukar jag få 10 -15 % positiva svar, vilket rent konkret innebär namn på 25-30 kontaktpersoner som är intresserade av besök, varuprover, offert eller vad det nu är som är lämpligaste åtgärd för att få saker att hända. Inom 4-5 veckor har du ett besked från den marknad du är intresserad av, så skulle man kunna uttrycka saken.


Min metodik går ut på att liksom ”känna på isen”, om det finns intresse eller inte för produkten ifråga. Det är kanske långt till att det blir affär, men av svaren, reaktionerna, kalibern på de företag som visar intresse kommer du att kunna avgöra om du tycker att ”isen håller” om det är värt för dig att ge dig iväg och besöka de prospekts jag fått fram åt dig. ( Om det inte finns något som helst intresse så får jag också reda på det – avbryter jag uppdraget halvvägs och vi tar oss tillbaka till stranden, bildligt talat.  Halva arvodet faktureras vid start och andra halvan faktureras när du beslutat dig för att gå vidare med de kontakter jag fått fram.)


Exempel:


En företagare i Småland hade utvecklat ett smart möbelbeslag. Vi kontaktade flera hundra aktörer i Tyskland. Inga positiva svar alls, enstaka negativa som tackade nej. I Tyskland hade man helt annan teknik visade det sig. Projektet avbröts, vi hade fått besked. Men han hade en helt annan produkt också - för filterbranschen. Där gjorde vi samma sak, kontaktade alla aktörer i den aktuella branschen, nu i hela Europa. Där fick vi omedelbart napp, 15 företag visade klart intresse och fem veckor efter projektstart blev det en första besöksresa, vilket ledde till kundrelationer som i sin tur ledde till ackumulerad försäljning på mer än 300 miljoner kronor under 30 år.


Både den misslyckade och den lyckade satsningen började med "20-25 000 kr". Den misslyckade stannade vid det beloppet. Den lyckade satsningen drog naturligtvis med sig ytterligare sälj- och reskostnader, men dessa var lätta att räkna hem eftersom ungefär vart fjärde besök blev en trogen kund.


Min insats är en liten länk i lång händelsekedja. Men det är ofta just denna länk som får saker att hända; en (gärna flera ) partner "på hugget" kan vara startskottet till stark framtida exportförsäljning .