Konsten att sälja ett patent .... är konsten att 1) sälja ett problem och 2) sälja en lösning.
Att sälja ett problem
Det är omöjligt att sälja en lösning om ingen känner till problemet, om ingen bryr sig tillräckligt mycket om problemet eller om ingen förstår problemet. Därför måste det första steget vara att kontakta dem som känner till problemet ("de som har skor som klämmer") och få deras bekräftelse på att det verkligen finns ett problem. Problemet kan t.ex. vara tekniskt, praktiskt, kommersiellt eller ekonomiskt och det måste vara mycket lätt att förstå /känna igen.
(Jag kan inte låta bli att tänka på hur det var att mata småbarnen, det gick liksom inte att få in någonting om de inte hade öppnat munnen = hade problemet med att de var hungriga).
Att sälja problemet , men till vem?
Vem har problemet? Vem känner till problemet? Vem säljer andra produkter till den som har problemet, alltså oftast återförsäljaren? Tre grundläggande frågor för att skapa en målgrupp. Min favoritgrupp är återförsäljarna, det är ju dessa som ständigt är på spaning - efter problem som deras kunder har och som de kan hjälpa till med att lösa. Återförsäljarna är bara ute efter något säljbart, de vill inte befatta sig med patent eller licenstillverkning - däremot kan återförsäljarna hjälpa till i processen att få fram en licensköpare ( om det nu är det som är det oeftergivliga kravet, det finns ju andra lösningar att få ut uppfinningar på marknaden utan att starta eget tillverkningsföretag )
Att sälja en lösning
När problemet är klart och tydligt accepterat så måste lösningen säljas in, kraftfullt! Här gäller det att vara pedagogisk, att steg för steg göra lösningen/uppfinningen/produkten förstådd. Utgå från att
Det bästa sättet att sälja in en lösning är förklara, visa och låta kunden testa, vilket på engelska blir att det handlar om att förmedla "Know-how, Show-how och Do-how".
I mitt koncept ligger att arbeta stegvis med att först göra problemet tydligt och sedan i allmänna ordalag förklara lösningen, utan att gå in på detaljer. Det räcker att folk i målgrupperna får ett hum om vad lösningen handlar om för att de ska flagga upp för intresse att veta mer!
När detta intresse finns kan man förmedla all nödvändig information, foton, referenser, filmer, ev varuprover, ordna besök/möten. Här gäller det också att i förväg besvara alla spontana invändningar, ok inte alla det räcker med de invändningar som uppfinnnaren känner till...
Om och när marknaden sedan accepterar lösningen kan man börja prata om försäljning av patent, i olika steg eller som en omedelbar åtgärd.
Att sälja patent är inget självändamål - om man kan få större ekonomiskt utbyte av att låta tillverka produkten hos en underleverantör och att den säljs via självständiga återförsäljare så kan man fortsätta ha kontroll över produkten , över produktutvecklingen och över patentet UTAN att man behöver bygga upp ett stort eget företag.