Siktar på stor marknadsandel i smal nisch - stor fisk i litet akvarium

Exportkonsult

Claes Rosenberg

cr@claesrosenberg.se

0708 371 370

 

Mellins gata 7

216 44 Limhamn

Siktar på global marknadsandel i smal nisch – ”stor fisk i ett litet akvarium”

 

Stora branscher är stora problem. Stora kunder är också stora problem. Min värld är består av det stora antalet små kunder som behöver produkter för specialiserade applikationer. Dessa ofta tekniskt mycket avancerade kunder struntar i hur stort ditt företag är, de är bara ute efter lösningar på sina speciella problem. Och där har svenska småföretag en stor chans! När de lyckas med att skaffa sig kunskapsförsprång inom snäva applikationer går det ganska snabbt att få genomslag på världsmarknaden! Och om de lyckas väl, kanske får 20% av en världsmarknad på kanske totalt 250 miljoner kronor så är den marknaden ändå för liten för att de stora globala tillverkarna ska intressera sig för den.

 

Jag har en teori: Att det är lättare att komma ut med smala och djupa sortiment än något annat. Har man ett smalt och djupt sortiment så är det lättare för olika återförsäljare att ta upp det i sitt program, liksom lättare att ”kila in” utan att ditt sortiment konkurrerar med något av de andra produktsortiment återförsäljaren marknadsför. Enkelt uttryckt: Det är hopplöst svårt att komma ut med ett komplett sortiment av handverktyg , men om du har en ny typ av revolutionerande enkel hammare som alltid träffar rätt så kan du med flera olika varianter av den produkten snabbt få en global framgång!