52 kritiska moment i exportflödet

Exportkonsult

Claes Rosenberg

cr@claesrosenberg.se

0708 371 370

 

Mellins gata 7

216 44 Limhamn

52 kritiska moment i exportflödet

 

OBS - detta är bara exempel på händelser i exportprocessen, inte på något sätt en uttömmande lista! I alla fall är det moment som jag känner till och som ställer till snåriga problem när de inte fungerar. (För export till Norge tillkommer momshantering och förtullning, även tull på livsmedelsprodukter. För marknader utanför EU / EES tillkommer ännu fler moment och kostnader. )

 

När den stora exporten av möbler från Småland till Frankrike kom igång i början på åttiotalet, uppstod en mängd "idiot-problem" som höll på att haverera hela satsningen. Då beslöt jag mig att sätta mig in i vad som händer i den fysiska och administrativa processen! Resultatet blev en checklista som sedan har anpassats till nya EU-regler, vilket som väl är innebär att exporten blivit betydligt enklare.

 

Det finns oundgängliga kurser och oundgängliga handböcker kring exportteknik - där lär man sig hur man gör rätt. Min lista är inget expert-dokument, men det är ett försök att hjälpa exportföretag att förbättra sina rutiner. ( Ett upplägg som jag medverkat vid enstaka tillfällen är att all berörd personal i ett företag gemensamt går igenom hur exportflödet fungerar. Exportsäljare, innesäljare, supportavdelning, lagerpersonal, produktionspersonal, ekonomiavdelningen m.fl. har alla stor nytta av att förstå hur alla länkar i exportkedjan fungerar! I så fall ordnar jag ett internseminarium där jag agerar moderator och där en logistikexpert jag känner skulle kunna medverka )

 

Här kommer den i alla fall, listan med 52 kritiska moment i exportflödet:

 

  1. Kunden visar intresse för offert alt. prisuppgift
  2. Prislista alt offert utformas
  3. Kontroll med produktionsavd, lager, spedition, m fl att leveranstid är giltig
  4. Prislista alt offert skickas
  5. Kontroll att kunden fått prislista/offert
  6. Kontroll att kunden förstått prislistan/offerten
  7. Kunden granskar offerten
  8. Kunden återkommer med spontana frågor alt motbud
  9. Förhandling
  10. Kunden lägger beställning
  11. Information hämtas in typ kreditupplysning, ev försäkring typ EKN
  12. Orderbekräftelse utfärdas och skickas
  13. Kunden granskar order orderbekräftelse
  14. Kontroll att kunden godkänner orderbekräftelsen
  15. Intern produktions- alt lagerorder utfärdas och lämnas
  16. Bokning av frakt och försäkring
  17. Packning
  18. Invägning
  19. Kunden ringer och vill få med mer produkter på leveransen
  20. Ny internorder-express
  21. Ny plockning packning och vägning
  22. Tillägg på faktura för expresshantering
  23. Utfärdande av frakthandlingar
  24. Utfärdande av faktura
  25. Utfärdande av certifikat och intyg
  26. Märkning av gods
  27. Lastning av gods, utförs av egen personal 07-17 / utförs av chauffören med access till lastbås 0-24/ annan rutin/
  28. Fixering av gods
  29. Speditörens chaufför signerar mottagningsbevis
  30. Leveransen avgår
  31. Utskeppning bekräftas till ekonomiavdelning
  32. Faktura skickas när utskeppning bekräftats
  33. Godset körs till närmaste svensk terminal
  34. Godset lastas om i terminal
  35. Godset lagras för nästa planerade avgång
  36. Godset försenas om nästa avgång inte fylls tillräckligt
  37. Leverantör aviseras om försening
  38. Godset skickas från terminal
  39. Godset fraktas till terminal i mottagarlandet
  40. Godset lagras för nästa avgång
  41. Godset fraktas till kundens närmaste terminal
  42. Godset lagras i kundens närmaste terminal
  43. Godset fraktas till kundens lager
  44. Kundens personal granskar godset
  45. Godset kvitteras med mottagningsbevis
  46. Mottagningsbevis skickas till kundens ekonomiavdelning
  47. Kundens ekonomiavdelning granskar fakturan
  48. Fakturan attesteras
  49. Fakturan betalas till IBAN- konto alt via lokal bank
  50. Lokal bank håller beloppet viss tid och betalar till svensk bank
  51. Svensk bank håller beloppet viss tid och betalar till leverantörens konto
  52. Leverantören granskar betalningen och jämför med faktura. Om betalningen stämmer är affären avslutad