Varför är det svårt att hitta agenter

Exportkonsult

Claes Rosenberg

cr@claesrosenberg.se

0708 371 370

 

Mellins gata 7

216 44 Limhamn

Varför är det så svårt att hitta bra agenter?

 

Det är lika svårt att ”hitta” agenter som att ”hitta” kunder. På samma sätt som man vinner kunder så vinner man faktiskt också skickliga agenter, en agent måste också övertygas; till skillnad från vanlig rekrytering så handlar det inte om ett jobb till fast lön utan om att en agent ska riskera sin tid, sina pengar och sitt förtroende på marknaden för att lansera just vår produkt. Det är en ömsesidig risktagning.

 

Agentsökning handlar därför lika mycket om marknadsföring som rekrytering, om att vinna kvalificerade agenters intresse för att sedan välja den som är mest intressant. En fågel i handen är bättre än tio i skogen heter det ju och tillämpat på agentsökning eller återförsäljarsökning kan man säga att det är bättre att satsa på en agent som är halvbra och som får saker att hända än att vänta på att den ”perfekta” agenten (om det nu finns en sådan) någon gång ska bestämma sig.

Skickliga agenter eller återförsäljare är ovärderliga - de sammanför sina kunder med dina produkter. I det ögonblicket är det produkten som gör jobbet, men för att få till detta möte, för att väcka kundernas intresse för att studera din produkt - då är en bra agent eller återförsäljare ovärderlig.

 

En anekdot: På mässan i Hannover kom det in en delegation från Finland och tittade på vår produkt. Jag visade och pratade. De sade ingenting. Lämnade visitkort. Frågade vem som säljer produkten i Finland. Jag gav namnet. De försvann omedelbart. Lite snopet, tyckte jag som gärna ville berätta mer. De var inne i montern max 5 minuter.

Senare fick jag veta att de började köpa vår produkt från vår återförsäljare - de var en väl etablerad kund till honom. När jag yttrade namnet på vår återförsäljare hade de alltså fått det sista orosmomentet undanröjt, vi hade en pålitlig representant i Finland och då var vi godkända. Rätt skönt, faktiskt.