Smarta prislistor

Exportkonsult

Claes Rosenberg

cr@claesrosenberg.se

0708 371 370

 

Mellins gata 7

216 44 Limhamn

Smarta prislistor - vad är det?

 

Den tyske inköparen stirrade stint på oss vilket gjorde oss förbryllade, vi hade just lagt fram en prislista på bordet. Vad väntade han på - han hade ju bett om priser?

 

Han lade handen på prislistan för att dra den till sig men han stirrade fortfarande på oss. Det var då han ställde frågan:

 

"Vad är det här för priser?"

 

Vi förklarade då att priserna var i D-Mark ( detta var i början på 90-talet) , fritt levererat till hans lager, 30 dagar netto, för minimikvantitet motsvarande full pall.

 

Först då sänkte han blicken och drog prislistan till sig. Det var som om han inte ville studera prislistan innan han hade fått villkoren klart för sig. Kanske ville han inte riskera att se nöjd ut för tidigt, då kan ju leverantören dra till med ogynnsamma villkor i nästa steg.

 

Så började han studera prislistan, vek upp den med vänsterhanden och följde med en penna de olika positionerna. Sedan läste han prisvillkoren och läste upp vad det stod om leveranstider, från beställning till ankomst. " Zwei Wochen, aaaha".

 

Med viss möda lyfte han blicken och tittade på oss igen:"Om jag lägger en beställning nu, kan ni garantera mig att jag har pallen här på tisdag om två veckor". Den svenske tillverkaren tittade lugnt på honom: "Ja, då är den hos er på tisdag om två veckor".

 

Det blev starten på en affärsrelation som varade i 10 år!

 

Smarta prislistor handlar om att det ska vara lätt för kunden att köpa. Syftet ska vara att få igång ett "jämnt flöde av stor och ökande mängd små beställningar". Då underlättar det enormt om prisvillkoren är både glasklara och rimliga.

 

Vad är smarta priser och vad är kundvänliga prisvillkor? Här en checklista:

 

Kundens valuta

Kundens leveransvillkor

För kunden känd speditionsfirma

Kundens optimala inköpsmängd

Kundens förväntade leveranstid

Kundens kredittid

Kundens betalningssätt

 

Kort sagt, kunden ska uppleva att den svenske leverantören använder sig av precis samma villkor som kundens ordinarie lokala leverantörer. Det är så EU fungerar - Europa är en hemmamarknad!